Week 2 in Brazillië - Reisverslag uit Holambra, Brazilië van Team Brasil - WaarBenJij.nu Week 2 in Brazillië - Reisverslag uit Holambra, Brazilië van Team Brasil - WaarBenJij.nu

Week 2 in Brazillië

Door: Delianne

Blijf op de hoogte en volg Team Brasil

29 December 2013 | Brazilië, Holambra

Als eerste hopen we dat jullie allemaal fijne kerstdagen hebben gehad en konden genieten van alle vrienden en familie om je heen. Om het warme weer van 30graden en de omgeving beseften we eerst niet allemaal dat het kerst was, maar we hebben natuurlijk ondanks dat, de kerst hier erg goed ervaren!
De Brazilianen hier vieren kerst alleen op kerstavond en een tweede kerstdag kennen ze niet.
Op dinsdagavond vierden we op Lar Feliz de geboorte van Jezus en wij mochten het programma van die avond verzorgen. We hadden met de kinderen decoraties geknutseld en die middag versierden we de eetzaal feestelijk. Na het feestelijke avondeten, begon ons programma. We zongen christelijke kerstliedjes, beelden het verhaal van de geboorte van Jezus uit en deden een dans met drie meiden van Lar feliz. Het waren drukke dagen geweest met voorbereidingen, oefenen en ook op de avond zelf hadden we niet veel tijd om rustig te zitten, maar het was het allemaal waard. Ik zag iedereen stralen en genieten van de avond. Ze waren erg dankbaar en hadden genoten waar ik dan weer van kon genieten. De dag erna op eerste kerstdag hadden we met het team een kerstbrunch en s’middags mochten we allemaal naar onze familie bellen!

We zijn nu in Brazilië voor twee weken, maar het voelt voor mij al als een thuis! De mensen zijn erg vriendelijk en we krijgen steeds beter contact met de bevolking doordat we de Portugese taal meer onder de knie krijgen.
Vrijdag 21 december gingen we naar een bejaardentehuis om kerstbroden uit te delen.
De dag erna hadden we een meiden en jongensdag georganiseerd. De Jongens gingen vissen en voetballen/zwemmen en met de meiden was het de bedoeling om na het zwemmen nog aandacht aan het uiterlijk te besteden. Echter doordat de meiden anderhalf uur met douchen bezig waren, was het al etenstijd en kwamen we daar niet meer aan toe. Het doel met het organiseren van deze dag, was dat we de meiden en jongens over bepaalde dingen na wilden laten denken. Tijdens het avond eten bij de meiden vertelde Anne Marie haar getuigenis met de nadruk om de meiden te laten weten hoe waardevol ze zijn en niet zomaar met een jongen naar bed moeten gaan. Brazilië is een sensueel land en veel meiden kleden zich vrij ordinair, hebben al op jonge leeftijd gemeenschap met jongens en krijgen op jonge leeftijd baby’s terwijl ze daar nog niet aan toe zijn. We hoopten dat na de getuigenis van Anne Marie de meiden meer open zouden worden en ook hun ervaringen zouden delen. Er deelde toen een meisje haar ervaringen over wat ze had meegemaakt in het verleden. Op het laatst kregen de meiden allemaal een ballon om daar op te schrijven wat ze zouden willen veranderen en waar ze hun leegte niet meer mee willen vullen. Om de beurt deelden we wat we op de ballon hadden geschreven en daarna werd de ballon kapot geprikt als symbool van verandering. Bij de jongens vertelde Luka zijn getuigenis om ze vervolgens de vraag de stellen hoe de jongens zichzelf over 10 jaar zagen. De jongens leven van dag bij dag en denken meestal niet na over de gevolgen van handelingen die ze doen. Wanneer ze een droom hebben om naar de streven, hopen we dat ze die droom vasthouden en op het pad blijven van wat ze willen bereiken.
Onze relatie met de kinderen wordt steeds sterker en met al de activiteiten die we doen kunnen we een voorbeeld zijn om het karakter van God te weerspiegelen.

Buiten het werk met de kinderen op Lar Feliz, leren we ook steeds meer om in het team te werken.
Het is erg gezellig en op tweede kerstdag gingen we met elkaar watervallen bekijken. Bij de foto’s zie je het prachtige natuurgebied.

Reminder:Ula Komt ons opzoeken ergens in de tweede week van januari en daarom kunnen jullie tot 8 januari nog post opsturen naar onderstaand adres zodat … het voor ons mee kan nemen. We hebben geen jarige jetten tijdens onze Outreach in het team, maar lieve kaartjes zijn altijd van harte welkom!

JmeO Heidebeek
Mussenkampseweg 32
8181 PK Heerde

• 01 Januari 2014 - 13:57

Bokke En Ali Dijkstra:

Hoi lieve Foppe-Jan en de rest van je reisgenoten,

Wij willen jullie daar in Brazillie een heel mooi gellukig, gezond, veilig en liefdevol 2014 toewensen.
    Probeer de komende tijd jullie gangn een beetje te volgen, door alle drukte van de laatste tijd kwam ik er niet aan toe. Heel veel werk plezier daar!!!! liefs ons uit Marum

• 03 Januari 2014 - 10:13

Luitzen En Fokelien Fabriek:

Hallo Braziliegangers, vanuit het natte en stormachtige Sneek een warm FELIZ ANO NOVO toegewenst!

Veel liefs en groetjes van Luitzen en Fokelien. Speciaal een knuffel voor Martin!!

• 04 Januari 2014 - 12:10

Joke:

hoi Luka en team,

Wij opstalletjes wensen jullie ook een goed 2014 toe. Wij bidden voor jullie als team, voor eenheid, liefde en een vriendschap boven verwachting.
    wij bidden ook dat als jullie 24/7 met elkaar zijn, er een enorme groei in jullie karakter zal zijn, die jullie zal voorbereiden voor jullie toekomst.
    Geniet, groei, geef, geloof,

hugs

Joke

• 05 Januari 2014 - 12:50

Geertje Anke Bouma:

Lief team.

Aller eerst de beste wensen voor dit nieuwe jar.
    Wij verwonderen ons over de schitterende foto,s.
    Heerlijk om jullie zo goed bezig te zien, het is een zegen van boven.

Veel succes verder en allen veell plezier.

Vriendelijke groet vanuit Friesland van Durk en Geertje Anke.

• 06 Januari 2014 - 20:47

Familie Penninga:

Hey Foppe- Jan en andere teamleden,

Wat een enthousiasme straalt er van jullie af op de foto's: Geweldig!

We wensen jullie allemaal alle goeds de rest van jullie verblijf en blijven jullie graag volgen.

Groeten uit Niehove

• 07 Januari 2014 - 14:44

BJ En Mirjam:

Hey kanjers,
    Goed om die berichten van jullie te lezen. Jullie zijn nu bijna on the move naar Sao Paulo. Doen jullie Petra de hartelijke groetjes! Wel een beetje jaloers op de zomerse temperaturen daar!
    Veel Zegen bij het uitreiken van veel de blijde boodschap!
    Bernd Jan en Mirjam

• 12 Januari 2014 - 16:05

Joke:

Oi gentes,

Tudo bem? Foi muito bom ler que vocês estão fazendo em Brasil.
    Okee, nu maar gewoon verder in het Nederlands. Wat ik hierboven dus zei is dat ik het mooi vond om te lezen wat jullie doen in Brazilië. Geen idee of het grammatica goed genoeg was, maar wat maakt het uit.
    Ga zo door!! Wees gezegend om een zegen te zijn!!
    Groeten aan Martin en Diana!!!
    Deus abençoe!!!

Abraços,
    Joke

• 14 Januari 2014 - 12:45

Sara:

Hoi Luka en de team,
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Ik bid voor jullie :D Veel zeggen in Sao Paulo.

PS: Luuk, ik mis en ik denk aan je :D Je grote zus is erg trots op je :D

Groetjes,