Laatste week Sao Paulo - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Team Brasil - WaarBenJij.nu Laatste week Sao Paulo - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Team Brasil - WaarBenJij.nu

Laatste week Sao Paulo

Blijf op de hoogte en volg Team Brasil

10 Februari 2014 | Brazilië, São Paulo

Sao Paulo
26 Jan – 31 Jan, Onze laatste week in Sao Paulo.
Ook in Sao Paulo vliegt de tijd voorbij, en terwijl we ons steeds meer thuis gaan voelen in de favela’s en het ontstuimige leven van de stad zal dit alweer onze laatste week in Sao Paulo zijn.
Er zijn natuurlijk ook nog steeds dingen waar we nooit aan zouden kunnen wennen, zoals het overbevolkte openbare vervoer, de luide bas van favela feesten en natuurlijk de eindeloze armoede die de stad kent. Maar gelukkig konden we deze laatste week nog flink wat werk doen, onze contactpersoon Eric had bij het maken van het schema gewerkt aan een climax in de laatste week. Dit betekende voor ons dat we een leuke uitdagende week voor de boeg hadden. En we waren natuurlijk ook nog steeds in het gezelschap van onze pastoraal visit; Ulla Brouwer. Die ons tot 29-01 gezelligschap hield en ons met de 1 op 1 gesprekken verder hielp in onze persoonlijke ontwikkeling en ons hielp om als team dichter bij elkaar te komen en om elkaar nog beter te begrijpen. Het was een zegen om iemand met zoveel wijsheid en inzicht bij ons te hebben.
We begonnen onze nieuwe week met een kerkdienst in het noorden van Sao Paulo, de kerk was in het meer heuvelachtige gebied van de stad. En het was een prachtig gezicht om alle, uit rood bakstenen gebouwde huisjes te zien op de heuvels terwijl de zon langzaam onderging. Ondanks dat het er uit zag als een fragment uit een film, was de realiteit een stuk minder romantisch. In deze wijk wonen veel kinderen die weinig kans op een opleiding hebben en veel van hen waren op jonge leeftijd al verslaafd aan roken en drugs. We deden een prayerwalk in deze favela en hierna deden we een programma in de kerk met een drama-sketch over dreams en een getuigenis van Delianne.
Deze week hadden we ook de kans om praktisch aan de slag te gaan, we hadden een maaltijd georganiseerd voor een aantal drugsverslaafden uit onze favela. Dit betekende dat we gingen koken voor dertig man. Dit was natuurlijk een leuke mogelijkheid om te bewijzen hoe geweldig goed we konden koken. We hadden allemaal al een beetje kunnen oefenen want tijdens dit verblijf koken we al elke dag in tweetallen de warme maaltijd voor ons team. (En als redder in nood hadden we gelukkig onze keukenprinses Anne-marie). We hadden een verrassend goede tijd met de drugverslaafden. Voordat de maaltijd begon stonden onze gasten als een stel hooligans herrie te schoppen voor de poort, maar zodra ze binnen kwamen wisten ze zich goed te gedragen. We konden deze jongens, waar de gemeenschap op neer kijkt, even verwennen en ze vertellen hoe speciaal God hun gemaakt heeft. Aan het einde van de avond baden we met heel de groep een gebed en de jongens maakte de keuze om voor Jezus te kiezen. Het was voor ons allemaal een bijzondere geslaagde avond, en we waren allemaal klaar voor meer actie!
Ja ja en toen ging het toch echt gebeuren, We gingen starten met de voorbereidingen voor de Night Church. De Night Church is een speciale kerk voor daklozen in het centrum van Sao Paulo.
Onze contactpersoon Eric had jaren geleden al de droom om een speciale kerk op te richten voor de daklozen, deze kerk zou erg laagdrempelig moeten zijn en zou 24/7 open moeten zijn voor de daklozen. De Night Church was tot nu toe alleen geopend met de hulp van verschillende outreach teams en moest daarna helaas weer sluiten omdat er niet genoeg mankracht was om de kerk draaiende te houden. Wij zouden de Night Church weer openen voor een periode van drie avonden om zo de daklozen en de verslaafden op de straat over Jezus te kunnen vertellen.
We begonnen op dinsdag 28-01 met het schoonmaken van de kerkzaal en dit eindigde in een hilarisch waterballet toen onze Braziliaanse contactpersoon besloot dat we de vloer moesten dweilen. En voor dat we het wisten werd er een waterleiding door gezaagd en alles stond blank (gelukkig werd er later wel een kraantje in de waterleiding gezet). En we konden gaan schrobben.
Op woensdagmiddag begonnen we met onze Night Church campagne, we bereiden elke middag -+ 75 broodjes voor om s’avonds na de dienst uit te delen. Na de voorbereidingen vertrokken we met het openbaar vervoer naar Sé, het centrum van de Saõ Paulo waar we in drie teams uit één gingen om uitnodigen uit te delen op straat. Terwijl we de mensen aanspraken en uitnodigde(met onze gebrekkige Portugees, want we hadden maar één team met een vertaalster), konden we vaak ook voor de mensen bidden. Tijdens onze eerste dienst kwamen we er al achter dat het effectiever was om de daklozen, direct naar het uitnodigen mee te nemen richting de kerk want er kwamen weinig uitgenodigde opdagen. Maar ondanks dat stroomde de kerk toch langzaam vol en we hadden een goede dienst met een drama stuk en krachtige getuigenissen. Sommige van de daklozen waren onder invloed tijdens de dienst en ze stonken soms verschrikkelijk, maar ondanks dat werd er toch flink wat hugs en knuffels uitgedeeld door ons team. (Wat soms grappige taferelen gaf.) Na de preek gaven een groot percentage van de bezoekers hun leven aan Jezus en we konden voor hun bidden. Het was een prachtig begin van drie mooie avonden.

De tweede en derde avond paste we onze strategie aan en we nodigde de daklozen uit en daarna gingen we terug naar de mensen die we al uitgenodigd hadden en we probeerden om zoveel mogelijk daklozen te verzamelen, zodat we ze direct mee konden nemen richting de kerk. Dit werkte goed en we konden zo meer daklozen naar onze dienst brengen. Voor ons als team waren er veel uitdagende mogelijkheden om uit te stappen, we konden bidden voor genezing en bevrijding van verslaving en we konden getuigen van wat God in ons leven had gedaan. En we konden doormiddel van het drama over dromen ( Ja ja dit dramastuk is het parade paardje van ons team  ), Gods droom voor deze wereld vertellen, een wereld zonder verslaving en mensen die lijden en we konden hun vertellen dat God deze droom ook in hun leven wil waar maken. Ook bij de tweede en derde avond konden we weer een heel aantal mensen uitdagen om de bewuste keuze voor Jezus te maken en we konden voor deze pas bekeerde christenen bidden. Het is bijzonder om de mensen daarna weer terug de straat op te zien gaan, wetende dat hun omstandigheden niet direct zullen veranderen maar dat ze de beste keuze van hun leven hebben gemaakt. En daarna mogen we God vertrouwen dat hij met deze mensen mee zal gaan en dat hij hen niet los zal laten.
De Night Church was een succes en op de derde avond hoorde we goed nieuws; De Night Church zou vanaf nu elke week plaats vinden. Pastor Israel die mee hielp om alles mogelijk te maken besloot om, de kerk wekelijks voort te zetten.
Met het einde van de Night Church, sloten we ook onze periode in Saõ Paulo af. We hadden een gezamelijke debriefing met Erik onze gastheer en contactpersoon en we evalueerde de afgelopen periode als team. En na het gebruikelijke inpakken en het schrobben en boenen van onze verblijfplaats waren we er klaar voor. Op naar het avontuurlijke noorden van het land, met zijn uitgestrekte oerwouden en zijn prachtige rivieren. Op naar de Amazone